Vaikuttavan verkkokurssin anatomia

Kirjoittanut Isto Laapio 20.11.2019 9:44:15

Tänä päivänä verkkokurssin rakentaminen on helpompaa kuin koskaan; erilaisia alustoja on tarjolla useita ja kurssin rakentaminen onnistuu parhaimmillaan hyvinkin nopeasti. Verkkokurssin rakentaminen tyhjästä voi tuntua kuitenkin hankalalta ajatukselta. Mistä sitä aloittaisi? Miten paljon tehtäviä kurssille kannattaa sisällyttää ja millaisia tehtäviä? Verkkokurssin kohderyhmä ja tavoitteet ohjaavat suunnittelua hyvin paljon. Kurssin rakentaminen kannattaa aloittaa aivan kuten talonkin; suunnitellaan huolella, luodaan perustukset kuntoon, jonka jälkeen lähdetään miettimään pienempiä yksityiskohtia.

Mitä nämä perustukset ovat verkkokurssin näkökulmasta? Tässä muutama vinkki, jotka on verkkokurssia rakennettaessa syytä pitää mielessä.

Lue lisää

Aiheet: Sisällöntuotanto

Kuinka tehdä vaikuttavia opetusvideoita?

Kirjoittanut Anne Kuokkanen 30.10.2019 13:59:49

Videot ovat tehokas tapa havainnollistaa asioita mielenkiintoisella tavalla, joten niitä kannattaa hyödyntää opetuksessa. Videoiden avulla tapahtuva opiskelu on oppimisen kannalta vähintään yhtä toimiva ratkaisu kuin lähiopetuskin. Myös saavutettavuuden näkökulmasta video on hyvä lisä opetukseen; esimerkiksi tekstitysten avulla voidaan varmistaa, että opiskelu onnistuu eri kielillä sekä kuulorajoitteisilta. Videoita opetuskäyttöön suunniteltaessa on kuitenkin hyvä muistaa muutamia asioita.

Lue lisää

Aiheet: Sisällöntuotanto

Verkkokurssin sisällöntuotantotyökalu H5P - vinkit sen hyödyntämiseen

Kirjoittanut Isto Laapio 16.10.2019 10:46:46

Kuusi vuotta sitten ensimmäistä kertaa lanseerattu H5P - työkalu verkkokurssien sisällöntuotantoon on noussut suosituksi. H5P:n ehdottomia vahvuuksia ovat interaktiivisten elementtien monipuolisuus ja mahdollisuus rakentaa sisältöjä monenlaisiin tarpeisiin. Monipuolisten elementtien avulla voidaan elävöittää oppimateriaalia ja pitää opiskelijan mielenkiintoa yllä pidempään. Yksi käytännön esimerkki onnistuneesta H5P:n hyödyntämisestä on Tampereen kaupunkiseudulla toteutettu ympäristöopin oppiaineen digitalisointi.

Lue lisää

Aiheet: Sisällöntuotanto

Verkkokoulutus tarinan kautta johdattelee museoiden maailmaan

Kirjoittanut Anne Kuokkanen 2.10.2019 10:17:31

Museot tarjoavat kiehtovia aikamatkoja menneisyyteen. Emme ihan ensimmäiseksi mieltäisi museoita paikoiksi, joista voi löytää mitä herkullisimpia tarinoita ja hahmoja tämän päivän virtuaalisiin pelimaailmoihin. Näin kuitenkin kävi Museoliiton ja Kajaanin ammattikorkeakoulun Tarinat peliin ESR-hankkeessa. 

Tarinat peliin -hanke yhdisti pelisuunnittelijat ja museoiden asiantuntijat ja tuloksena syntyi huikea sukellus museoiden kulttuuriperinnön kiehtovaan maailmaan. Koska museoiden asiantuntemusta ja upeaa kulttuuriperintöä haluttiin jakaa myös Suomen muillekin luovien alojen toimijoille ja pelinkehittäjille, Museoliitto tilasi Mediamaisterilta Kulttuuriperinnöstä potkua peliin -verkkokoulutuksen.

Lue lisää

Aiheet: Sisällöntuotanto, Pelillinen oppiminen, referenssi

Aistien aktivointi verkossa tapahtuvassa kouluttamisessa

Kirjoittanut Anne Kuokkanen 4.9.2019 10:35:13

Arkikielessä on tapana sanoa, että jokainen oppii eri tavalla. Tällä ilmauksella viitataan itse asiassa eri aistien hyödyntämiseen oppimisessa - joku oppii parhaiten lukemalla, toinen kuuntelemalla ja kolmas taas visuaalisesti hahmottamalla. Verkko-oppimisessa on lukuisia keinoja herätellä aistien eri osa-alueita, siksi se sopii kaikille oppijoille.

Lue lisää

Aiheet: Sisällöntuotanto, verkkokoulutus

Iloa & inspiraatiota

Julkaisemme tällä palstalla ajankohtaisia uutisia verkko-oppimisen maailmasta. Kerromme alan mielenkiintoisista tapahtumista, projekteista ja ihmisistä.

Liity blogimme seuraajaksi:

Viimeisimmät