Saavutettavuus verkko-oppimisympäristössä

Kirjoittanut Isto Laapio 23.10.2019 10:37:01

Saavutettavuudella tarkoitetaan verkkopalvelun käytettävyyttä erilaisten käyttäjäryhmien näkökulmasta. Sitä voisi verrata digimaailman esteettömyyteen, jolla huolehditaan siitä, että jokaisella on mahdollisuus käyttää digitaalista palvelua. Saavutettavuus on ollut pinnalla erityisesti viime keväänä voimaan astuneen EU-direktiivin myötä. Direktiivi velvoittaa julkisten verkkopalveluiden olevan saavutettavia WCAG-standardilla mittattuna ja Suomessa vaatimuksia on alettu soveltaa portaittain syyskuusta 2019 alkaen. 

Saavutettavuutta verkkopalvelussa tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta. Verkkopalvelua kuten esimerkiksi verkko-oppimisympäristöä voidaan sanoa saavutettavaksi, kun siinä on otettu huomioon:

Lue lisää

Aiheet: verkkokoulutusympäristö, Pinja

Pinja LMS - vaikuttavampaa verkkokouluttamista

Kirjoittanut Isto Laapio 7.5.2019 14:35:09

 

Mediamaisteri lanseerasi alkuvuodesta pitkän tuotteistusprosessin jälkeen Pinja -käyttöliittymän. Verkko-oppimisympäristön käyttökokemus ja visuaalinen ulkoasu ovat yhä tärkeämmässä roolissa niin kouluttajalle, joka luo kursseja, kuin opiskelijallekin. Tämän ympärille lähdimme kehittämään mahdollisimman helppokäyttöistä käyttöliittymää verkko-oppimisympäristöön.

Lue lisää

Aiheet: verkkokoulutusympäristö, lms, Pinja

Huomioi kohderyhmä verkko-opetuksen suunnittelussa

Kirjoittanut Anne Kuokkanen 24.4.2019 12:07:57

Digitaalisuus on tuonut mukanaan paljon mahdollisuuksia opetuksen toteuttamiseen, mutta toisinaan myös haasteita kohderyhmästä riippuen. Lähtökohtaisesti voisi ajatella, että on eri asia järjestää verkkokurssi teknologiaa tottuneesti käyttävän diginatiivin sukupolven edustajille kuin esimerkiksi vanhemmalle ikäluokalle. Vanhemman sukupolven teknologinen osaaminen riippuu pitkälti koulutuksesta, aiemmista työtehtävistä sekä omasta kiinnostuneisuudesta ja harrastuneisuudesta, sillä he eivät ole kasvaneet “valmiiksi digitaaliseen maailmaan”. 

Kohderyhmän ikäjakauman lisäksi on hyvä ottaa huomioon kulttuuriset erot ja niiden merkitys oppimiseen. Joissakin kulttuureissa esimerkiksi korostetaan kollektiivisuutta oppimisessa, toisissa taas yksilöllistä menestystä. Kurssin luojan kannattaa huomioida tämä esimerkiksi yksilö- ja ryhmätehtäviä valitessaan sekä pohtia mahdollisesti vaihtoehtoisia tapoja kurssin suorittamiselle ja palautteenannolle. Verkkokoulutuksen rakentamiseen vaikuttaa myös se, millaiselle toimialalle tai millaisen oppiaineen opiskelijoille koulutus on suunnattu.

Lue lisää

Aiheet: Sisällöntuotanto, verkkokoulutusympäristö, verkkokoulutus

GDPR-tilaisuuden kuulumisia

Kirjoittanut Mikko Toriseva 8.12.2017 10:45:36


Mediamaisteri Oy ja COSS ry järjestivät Turussa kuntasektorin toimijoille ja oppilaitosten edustajille suunnatun "EU:n tietosuoja-asetus tulee, oletko valmis?" -tilaisuuden 17.11.2017. 

Tilaisuuteen osallistui yli 30 osallistujaa kahdestatoista varsinais-suomalaisesta kunnasta. Tilaisuuden teemana oli

Lue lisää

Aiheet: verkkokoulutusympäristö, verkkokoulutus, Tietoturvallisuus

Projektitoimintaa kehittämässä

Kirjoittanut Viivi Hildén 22.11.2017 13:28:13

Mediamaisterilla projektityöskentely ja Pinja LMS -ympäristöjen käyttöönotot ovat osa arkea ja päivittäistä työskentelyä. Toimitusprojektien määrän lisääntyessä ja organisaation kasvaessa havaittiin tarve dokumentoidulle projektimallille, joka yhtenäistäisi organisaation projektikäytänteet ja parantaisi toimitusten laatua. Kehitystyö alkoi ja dokumentoitu Pinja LMS -projektimalli valmistui keväällä 2017!

Lue lisää

Aiheet: moodle, verkkokoulutusympäristö

Iloa & inspiraatiota

Julkaisemme tällä palstalla ajankohtaisia uutisia verkko-oppimisen maailmasta. Kerromme alan mielenkiintoisista tapahtumista, projekteista ja ihmisistä.

Liity blogimme seuraajaksi:

Viimeisimmät