Museot tarjoavat kiehtovia aikamatkoja menneisyyteen. Emme ihan ensimmäiseksi mieltäisi museoita paikoiksi, joista voi löytää mitä herkullisimpia tarinoita ja hahmoja tämän päivän virtuaalisiin pelimaailmoihin. Näin kuitenkin kävi Museoliiton ja Kajaanin ammattikorkeakoulun Tarinat peliin ESR-hankkeessa.
Tarinat peliin -hanke yhdisti pelisuunnittelijat ja museoiden asiantuntijat ja tuloksena syntyi huikea sukellus museoiden kulttuuriperinnön kiehtovaan maailmaan. Koska museoiden asiantuntemusta ja upeaa kulttuuriperintöä haluttiin jakaa myös Suomen muillekin luovien alojen toimijoille ja pelinkehittäjille, Museoliitto tilasi Mediamaisterilta Kulttuuriperinnöstä potkua peliin -verkkokoulutuksen.
Verkkokoulutus tarinan kautta johdattelee museoiden maailmaan
Aiheet: Sisällöntuotanto, Pelillinen oppiminen, referenssi
Opetusmaailmassa puhutaan paljon tulevaisuuden taidoista ja niiden kehittymistä on tutkittu erilaisissa tutkimusprojekteissa. Käsitteessä “tulevaisuuden taidot” tai “2000-luvun taidot” huomio halutaan kiinnittää nimenomaan taitoihin ja osaamiseen. Työelämässä tarvittavaa osaamista silmällä pitäen pyritään yhä enemmän pois yksittäisten tietojen opettelusta ja korostetaan pikemminkin taitoa etsiä oikeaa tietoa oikeasta paikasta. Tietojen käsittely on siis tärkeässä asemassa. Luku- ja kirjoitustaitojen rinnalle tulee taito ymmärtää koodikieltä, olla vuorovaikutuksessa tietokoneiden kanssa. Kuten ihmisten käyttäytymisen ymmärtämistä, myös tietokoneiden toiminnan oivaltamista tarvitaan tietoyhteiskunnassa.
Aiheet: Pelillinen oppiminen, Yhteistyö
Pelillisyyttä oppimiseen ActionTrack -palvelulla
TAZ ActionTrack -palvelu tuo oppimiseen pelillisen osion, jossa oppilaat ratkovat kisailuhengessä opittuun kokonaisuuteen liittyviä tehtäviä itsenäisesti tai pieninä tiimeinä, mikä auttaa sisäistämään asiat paremmin.
Peliosio suoritetaan kännyköillä tai tableteilla joko reippaillen ulkona tai esimerkiksi sään niin vaatiessa sisätiloissa. Hauska kisailu katkaisee siis istumisen ja tuo liikuntaa eri aineiden oppimiseen, palauttaa oppilaiden energiatasot ja parantaa keskittymistä sekä motivaatiota.
Aiheet: Pelillinen oppiminen, lms, elearning
Digitaalista oppimista ei ole – on vain oppimista – kuinka Mediamaisteri vastaa haasteisiin?
Kehitysyhteistyöllä, strategisella kumppanuudella & selkeillä palveluratkaisuilla.
Mediamaisteri esitteli ITK16-messujen workshopissa keskeisimpiä MaisteriLMS:n ominaisuuksia ja palveluitaan unohtamatta kertoa linjauksiaan jatkosuunnitelmien osalta.
Aiheet: Sisällöntuotanto, Pelillinen oppiminen, verkkokoulutus
Jo tehtyjen päätösten perusteella koulutukseen ollaan lähivuosina panostamassa entistä runsaampia määrärahoja. Kyseisistä rahoista kasvava osa allokoidaan sähköisiin sisältöihin ja uusiin oppimisratkaisuihin maailmanlaajuisesti.
Aiheet: Pelillinen oppiminen